Petak, Mart 25, 2011

Zato ne volim proleće

Ne volim da čitam Paula Koelja. Mogu da kažem da sam pročitala možda 5, 6 njegovih knjiga i da svaki put sebe teram na to. Ne volim taj način na koji ja, kao i mnogi, verujem, počinjem da čitam neko njegovo delo. Prvo što mi padne napamet je :"Dobro, ajde, ovakvih dela ima na stotine." Onda, osporavam i temu i način na koji piše- takoreći, predvidljivo. Ne volim, jer ono što on napiše, deluje tako površno, a opet nekako dubinski obrađuje temu.

Na primer, u "Bridi" , imala sam osećaj da čitam jedno klasično delo o vešticama i štatijaznam njihovim lomačama. Ali, tu je tako opako, tako fino upleta priča o ljubavi, i to o onoj pravoj, da sam na nekim rečenicama zastajala razmišljajući o sebi, danima... Opet, kažem, a tako površno deluje priča.

 Međutim, mene, lično, osvojila je poenta priče u kojoj prava ljubav nije ona na koju smo navikli, koju svim silama hoćemo da pričvrstimo, da zadržimo za sebe, već ona koju, kada za to dođe momenat, puštamo da ode. Jer nije to navika, nije to seks, nije to posesivnost. To nije ljubav. U jednoj lepoj rečenici zaključuje:"...jer ona je bila njegova velika Ljubav, a velika ljubav je iznad ovozemaljskih stvari." Tačno tako, ako mene pitate. Mora biti da je Ljubav iznad ovozemaljskih stvari, prizemnih strasti, iznad ljubomore, sitnih spletki, igrica i kalkulacija. Ljubav mora da bude nešto više. Ne može da bude to površno iskustvo koje nas tera da neku osobu zarobimo. Mora biti da prava ljubav oslobađa, a naročito one koji vole. 

Ako toliko razmišljam o toj knjizi, a pročitala sam je pre nekoliko meseci, onda, ne može biti toliko površna...

 "Pobednik je sam", knjiga koju i sam Džajić, kako on kaže, čita. Ona, naime, sa drugačijom tematikom, opet ostavlja utisak laganog štiva za autobus i možda to i jeste. Međutim, osim naivne priče o svetu u kome živimo i u kome nam večito nameću način života, bitan je i  utisak koji ostavlja njegovo viđenje braka i takoreći običnih ljudi(ako uzmemo da su ekstremni bogataši neobični). 

 Ko što na početku rekoh , ne volim da čitam njegove knjige. Razmišljam posle previše o njima, i osećam se kao da  stalno treba da preispitujem sebe. To ne može biti normalno. Je l da, niko ne može non stop da razmišlja o svojim postupcima i da se opravdava ili da opravdava druge. 

 I da li je normalno da nekoga opravdavam?

U svakom slučaju, evo , šta on kaže o tome...

" Ko na svetu može da kaže da, posle više od pet godina braka ili veze nije pogledao nekoga sa strane i poželeo društvo nekog drugog ? Ko može da kaže da nije prevario bar jednom u životu, makar da je ta prevara bila samo u mislima ? I koliko je žena i muškaraca otišlo od kuće zbog toga da bi otkrilo da zaljubljenost nije trajna i vratilo se svojim pravim partnerima ? Uz malo zrelosti, sve će biti zaboravljeno. To je najnormalnija stvar, prihvatljiva, tako nalaže biološki sastav ljudskog tela."

[Odgovori]

Ni ja ne volim da ga citam...prvo,pisanje mu je na nivou clanaka iz Ilustrovane Politike.
Ali ima tako dobre ideje u svojim delima.
I drugo,danas svako ko zeli sebe da nametne u intelektualnom smislu,kaze da cita Koelja ;-)

Nije li to dovoljno da odbije coveka koji vec misli?

A sto se ljubavi tice,Paolo i ja imamo isto misljenje.
U stvari,svako ko je ljubav spoznao mora o njoj imati isto misljenje.

Pozdrav!

Comment by stepskivuk (03/25/2011 07:45)

[Odgovori]

Ja volim da čitam Koelja. Možda mu u nekim knjigama (kažem namerno u nekim, jer kako je u početku pisao i ovo sad se znatno razlikuje) pisanje i jeste na nivou osnovne škole, ali mislim da je ciljano tako pisao - da može prići ljudima različitog uzrasta, različitih kultura i različite inteligencije. Svo izginuće u čast ljubavi, koje su mnogi - uzmimo za primer Tolstoja detaljno opisivali na par stotina stranica, on je pretočio u svega dvestotinak strana, da bi čak i možda jedna tinejdžerka Egipćanka koja po ceo dan riba pločice hotela i koja nađe neku njegovu knjigu,koju je nemarni turista zaboravio, pročitala i shvatila poruku.
Znam, osućete paljbu što sam stavila Koelja i Tolstoja u jednoj rečenici, ali eto...

Comment by biljana (03/25/2011 08:56)

[Odgovori]

stepskivuk,

Odlicno poređenje sa Ilustroavnom Politikom, taman sam i njih uhvatila na zub pre nekoliko nedelja! :)
Ne znam zašto ljudi misle da je prestiž čitati njegove knjge kat to može bilo ko bilo kad i da posle maše njegovim neopštrnim knjigama i da viče- načitan sam ! :)
A kad je o ljubavi reč, izgleda da smo se tu svi dobro razumeli, u pravu si.
Hvala, poz

Comment by marinamil (03/25/2011 14:06)

[Odgovori]

biljana,

Baš sad kad si spomenula taj nivo pisanja za uzrast osnovne škole, pada mi napamet, jedan skroz drugačiji pisac koji je u proteklih godinu dana podigao pompu oko svoje knjige, a za koju ja takođe tvrdim da je pisana za decu do 10 godina. Ne znam da li si je možda čitala, u pitanju je KOLIBA, Vilijem Pol Jang je pisac...
A Tolstoj i Koeljo jesu nespojivi, ali ok, shvatam tvoju analogiju, i verovatno si u pravu kada kažeš da će danas sutra moći bilo ko i da pročita Koelja. Verujem da čovek zna šta radi, u suprotnom ne bi bio u Ginisovoj knjizi rekorda. :)
Hvala, poz

Comment by marinamil (03/25/2011 14:10)

[Odgovori]

Sto se tice jednostavnosti izraza,Antoan sent Egziperi i njegov Mali Princ su najbolji primer da se moze pisati jednostavno ali i jako duboko i cak,tesko.
Koeljo ipak nije dostigao takvu prefinjenost.

Pozdrav!

Comment by stepskivuk (03/25/2011 14:40)

[Odgovori]

Paolo Koeljo je postao komercijalista i posle prvih knjiga, gubi svaku draž.
P.S. Koliba je za mene bila veliko razočarenje.
Veliki pozdrav

Comment by roksana (03/25/2011 15:10)

[Odgovori]

Meni je koliba smešno delo. U svemu tome, zamislio je dobru poentu, pogotovo u onim razgovorima sa Bogom (em je žensko, em je crnkinja...), ali vidi se da mu treba jooooš vežbe i iskustva. Treba umeti misao pretvoriti u reči, ne bilo kakve.
U poslednje vreme jedina knjiga koja je digla prašinu a svidela mi se je Hiljadu čudesnih sunaca - Haled Hoseini. Lovca na zmajeve još nisam pročitala, a kažu da je bolja knjiga od ove.
Veliki pozdrav!

Comment by biljana (03/25/2011 15:36)

[Odgovori]

roksana,

Mislim da oba pisca mogu da se smatraju ekstremno komercijalnim. A sama Koliba iako ima odlicne recenice i poneke dobre misli, ipak ne zasluzuje toliku prasinu koja se oko nje podigla. Ne znam zasto je toliko dugo bila na listi najtrazenijih kod nas...
poz

Comment by marinamil (03/25/2011 16:09)

[Odgovori]

@biljana, pročitala obe, lovca završila pre neki dan. Pročitaj. Lepota njegovih misli, pretočena na 'artiju, opčinila me! Knjiga da se zamisliš!

Comment by roksana (03/25/2011 16:10)

[Odgovori]

biljana,

Ma Koliba je pisana ja mislim na najjednostavniji moguci nacin, ko sto rekoh malo pre da i deca u vrticu mogu da je razumeju.
Kada je rec o Hoseiniju, procitala sam obe, i mislim da su jako dobre, pogotovo jer ja ranije nisam imala pojam sta se u toj drzavi zbiva i kako ljudi zive. To je jedino sto mi je ostalo u secanju i sto me je potresalo sve vreme dok sam citala, ali knjiga ko knjiga, deluje kao opet neki lagan romancic... Kazem ako izuzmemo situaciju u kojoj ti ljudi, nazalost, i dalje zive...
Poz

Comment by marinamil (03/25/2011 16:13)

[Odgovori]

Nemam pojma, ali to je često slučaj. Možda spoljna propaganda. Hoću da kažem, ne znam kako to funkcioniše sa knjigama. Kao na primer kulen od "Matijevića"?

Comment by roksana (03/25/2011 16:13)

[Odgovori]

:) Sve je moguce, a reklama stvarno cuda ucini!

Comment by marinamil (03/25/2011 16:19)

[Odgovori]

Ne znam, meni je od "Hiljadu čudesnih Sunaca" ostalo urezano u mozak to koliko žena kroz svoj život pati i koliko je jaka i velika u tom svom bolu. Kako se žrtvuje zbog drugih nesebično, da ne bi još neko prošao kroz šta je ona prošla. A to se, morate priznati, može pripisati ženama raznih kultura, društvenog staleža i doba.
Volim kad ovako kvalitetno razmenimo mišljenja. Čitam tvoj blog redom, sve pohvale!

Comment by biljana (03/25/2011 18:30)

[Odgovori]

Iskreno, sve je manje ovakve diskuje na blogu, a meni to baš prija.

Comment by roksana (03/25/2011 19:03)

[Odgovori]

Samo zena moze tako da se ponasa ako mene pitate, samo ona moze da bude jaka da sve to izdrzi i mislim da je taj pisac bas dobro isturio to u prvi plan! Hvala, biljana, a i slazem se da nam je neophodno da razmenjujemo utiske i iskustva. Svakako cemo na taj nacin svi biti bogatiji.
Pozdrav

Comment by marinamil (03/25/2011 19:41)

Dodaj komentar

Dodaj komentar





Zapamti me